Kiedyś mój syn przeniósł mi wszystkie rzeczy z jednej torebki do drugiej. Układając później wszystko i znajdując różne rzeczy zauważyłam, że tak samo jest z budżetem domowym. Nie prowadząc go, nie zawsze wiemy, gdzie nasze pieniądze się „rozeszły”.

budżet-domowy-flat

W prowadzeniu budżetu powinni pomagać wszyscy domownicy, kontrola jednak spoczywa na jednej osobie. Można się zapytać: „Po co w ogóle prowadzić budżet domowy?”.

Ja do swojego prowadzenia budżetu podchodziłam 3 razy i dopiero za czwartym razem, po wprowadzeniu poprawek wyciągniętych z własnych, wcześniejszych błędów, prowadzę budżet systematycznie. A dlaczego? Ponieważ na podstawie swojej historii finansowej mogę planować przyszłość. A o to przede wszystkim chodzi w prowadzeniu domowego budżetu.

Na początku, prowadzenie budżetu daje nam rozeznanie jakie mamy przychody i jakie wydatki. Po analizie możemy dojść do wniosku, że jeśli do tej pory co miesiąc wydawaliśmy wszystko co zarobiliśmy, nagle okazuje się, że z niektórych wydatków możemy zrezygnować, a na innych oszczędzić. Nagle znajdują się pieniądze na odłożenie na nieprzewidziane wydatki, czy inne swoje cele. Bo zarządzanie budżetem to jak zarządzanie własnym przedsiębiorstwem. Nie tylko są bieżące potrzeby ale też musimy planować. Ktoś powie: „Po co planować? Mam na bieżące potrzeby, a jak coś wypadnie nie przewidzianego, jakoś sobie poradzę.” Oczywiście, że sobie poradzisz, nie neguję tego, w końcu jesteśmy zaradne. Tylko co się stanie, gdy ten „nieprzewidziany wydatek” „przerośnie” nasze przychody finansowe i naszą zaradność?

Tak jak przedsiębiorstwo musi zapewnić bieżące utrzymanie swojej działalności, lecz także zaplanować wydatki na rozwój, inwestycje, awarie, remonty, jednym słowem, zapewnienie istnienia przedsiębiorstwu przez wiele, wiele lat, tak samo nasza rodzina, oprócz utrzymania się w bieżącym miesiącu, potrzebuje mieć odłożone pieniądze na: lekarzy, remonty, rozrywkę, odpoczynek, rozwój- edukację, macierzyństwo i wiele innych losowych historii. Możesz pomyśleć: „Mnie się nic nieprzewidzianego (złego) nie przytrafia”. Jeśli tak myślisz, na pewno tak jest. Ale oprócz siebie masz jeszcze całą rodzinę, o którą trzeba dbać. Więc jeśli nie myślisz o swojej przyszłości, zrób to dla dobra, chociażby, dzieci. I wciągnij wszystkich domowników w prowadzenie budżetu. Tak jak w przedsiębiorstwie, każdy pracuje dla dobra całej firmy, tak i w domu, gdy wszyscy się zaangażują, wiele rzeczy można szybciej i łatwiej zrobić.

Od czego zacząć prowadzenie budżetu domowego?

Poinformuj domowników, że od dzisiaj będziecie wspólnie prowadzić budżet domowy. Jeśli zachęcisz ich jakąś nagrodą, np. „przeanalizujemy nasze wydatki abyśmy mogli zaoszczędzić na wspaniałe wakacje” –  o wiele chętniej będą pomagać. Poproś ich, aby z każdego dokonanego zakupu przynosili paragony. Przygotuj ładne pudełeczko i ustaw je w widocznym miejscu, aby wszystkie paragony były tam wrzucane. Nie będziesz ich później musiała zbierać z różnych zakamarków. Jeśli kupujecie coś na bazarkach, poproś wszystkich aby nosili ze sobą coś do pisania, niech zapisują co kupili i za ile. Mogą to też robić w telefonie. Następnie sama zastanów się jak chcesz prowadzić budżet. Podaję tutaj 2 sposoby, lecz każda z Was powinna dopasować go do swoich własnych preferencji. Spisz też wszystkie wydatki, jakie przychodzą Ci na myśl, o których pamiętasz i podziel je wg kategorii, na przykład:

Pierwszy  sposób:

  • wydatki o najwyższym priorytecie: np. czynsz, telefon, woda, śmieci, prąd, internet, książki, fryzjer, jedzenie, bilety, pożyczki;
  • wydatki o średnim priorytecie, np. paliwo do samochodu, kursy edukacyjne, odzież i obuwie;
  • przyjemności, np. rozrywka, kosmetyczka;
  • przyszłość, np. wyjazd na wakacje;
  • inne.

Drugi sposób:

  • wydatki stałe, np. czynsz, prąd, tel., woda, śmieci, Internet;
  • wydatki konieczne, np. jedzenie, transport (paliwo do samochodu, bilety), pożyczki;
  • wydatki regulowane (w zależności od potrzeb):, np. odzież i obuwie, wyjazd na wakacje;
  • inne.

Nie zapomnij o wydatkach, które płacisz okresowo. Warto co miesiąc uwzględnić w budżecie odpowiednią kwotę, dzięki temu nie będziesz miała jednorazowo dużego wydatku. Zrób więc listę wydatków okresowych, u mnie wygląda to na przykład  tak:

wydatki-okresowe

Miesięcznie, abym miała na opłatę powyższych zobowiązań muszę więc odłożyć 487,42 zł. Oczywiście te 487, 42 zł przypisuję do odpowiedniej kategorii w budżecie. Mogę nawet oszczędzić na tej miesięcznej kwocie blokując ją na lokacie do terminu płatności zobowiązania.

Mając już stworzony budżet będziesz mogła zapisywać wydatki w odpowiednie kategorie, pamiętaj jednak aby nie przyporządkowywać zbyt dużo zakupów do kategorii „inne”, gdyż może się okazać, że tutaj właśnie najwięcej wydajesz  i nie będziesz  wiedziała  na co konkretnie. Moja rada, aby na początku, przy kategorii „inne” z boku wpisywać na co wydałaś, np. 20 zł-szewc. Nie twórz  też budżetu zbyt szczegółowego (może to bardzo zniechęcić do jego prowadzenia).

Korzyści z prowadzenia budżetu domowego?

Tak sporządzony budżet da nam obraz naszych wydatków. Przeglądając go będziesz wiedziała, gdzie najwięcej Wasza rodzina wydaje i co możecie  z tym zrobić. Może się okazać, że te 5 zł, które do tej pory codziennie wydawałaś  na kawę na mieście,  nie jest  tak bardzo potrzebne. Pamiętaj, że wydane kilka złotych codziennie na niekonieczne zakupy, w roku daje nam już sporą kwotę, np. 5 zł x 5 dni w tyg. x 52 tyg. w roku= 1300 zł rocznie. Nie namawiam do całkowitego wyrzeczenia się przyjemności. One też są nam potrzebne, aby poprawiać nam humor. Ale czasem wpadając w „szał zakupów” kupujemy coś co już mamy, tylko o tym zapomniałyśmy, jak np. ten sam kolor lakieru do paznokci. Czasem dajemy się też skusić różnym promocjom typu: „kup 2 zapłać za 1”.Moja mama tak  kupiła 2 sztuki ciasta babki –  jedną zjadła, a drugą rozdawała innym 🙂

Bądź konsekwentna w przyporządkowaniu wydatków do określonej kategorii. Jeśli zaspałaś i zamawiasz taksówkę do pracy, żeby się nie spóźnić, to nie jest koszt  transportu tylko wydatek luksusowy.

Decyzje na podstawie bilansu

Kiedy masz podzielone wydatki, na samej górze budżetu, wypisz wszystkie dochody całej rodziny. Dochody stałe i te okazjonalne, np. pensja, emerytura czy renta, dochody z wynajmu mieszkania czy z korepetycji. Jedna uwaga- wpisujesz tylko dochody, które już otrzymaliście. Nie wpisujesz planowanych przychodów np. z korepetycji, które się jeszcze nie odbyły, bo biorący korepetycje może zrezygnować z lekcji.

Ostatnim krokiem jest podsumowanie przychodów oraz wydatków i odjęcie wydatków od przychodów. Teraz wiesz czy w twojej rodzinie zostają nadwyżki  czy, co gorsze, jesteście na minusie.

Przyglądając się budżetowi możesz  stwierdzić, czy  zmieniając kilka swoich  czy rodzinnych przyzwyczajeń, jesteście  w stanie odłożyć pieniądze na przyszłość. I tutaj zaczyna się rola budżetu- wiedza, ile możemy odłożyć na przyszłe nasze cele.

Tak jak to ujął Dave Ramsey: „Budżet to mówienie twoim pieniądzom dokąd mają iść, zamiast zastanawiania się dokąd one same sobie poszły”.

I pamiętaj, wszystko się zmienia. Jeśli więc twój budżet po jakimś czasie jego prowadzenia nie spełnia twoich oczekiwań, zmień go.

W następnym tygodniu podam przykłady prowadzenia budżetu w różnych programach.

PS. Jeśli potrzebujesz pomocy w skonstruowaniu osobistego budżetu lub dodatkowej wiedzy, chętnie pomogę!

Beata SawickaAutor: Beata Sawicka
Doradca ds. Inwestycji
email: beata.sawicka@szkolainwestowania.pl
tel: 508 232 272

Dodaj komentarz




 

Informacje

Dokumenty

 

CLOSE

 

Informacje

Dokumenty

 

CLOSE

 

Informacje

Dokumenty

 

CLOSE

 

Informacje

Dokumenty

 

CLOSE

 

Informacje

Dokumenty Saturn TFI (PSF)

Inne Dokumenty Saturn TFI

 

CLOSE

 

Informacje

Dokumenty Saturn TFI (EPEF)

Inne Dokumenty Saturn TFI

 

CLOSE

 

Informacje

Dokumenty Implus

 

CLOSE

 

Informacje

Dokumenty Asy Obligacji

Inne Dokumenty Open Life

 

CLOSE

 

Informacje

Dokumenty

 

CLOSE

 

Informacje

Dokumenty

 

CLOSE

 

Informacje

Dokumenty

 


     

    CLOSE

     

    Informacje

    Dokumenty

     


       

      CLOSE

       

      Informacje

      Dokumenty

         

        CLOSE

         

        Informacje

        Dokumenty

           

          CLOSE

           

          Informacje

          Dokumenty

           Anthony Robbins

          Millions and Dragons

          Success & Change

           

          Procedura Sprzedazy Szkoleń Mateusza Grzesiaka

           

          CLOSE

           

          Informacje

          Dokumenty

           


             

            CLOSE
            Pobierz materiały dla - Arkley II

             

            Informacje

            Dokumenty

             

            Emisja Obligacji Serii C została zakończona 30 kwietnia 2015.
            Ogłoszenie kolejnej emisji już wkrótce!

             

            CLOSE

            Myślisz o inwestycji?

            Skontaktuj się z nami!

            x

            Zadzwoń, wyślij SMS o treści "INWESTYCJA"
            pod numer 786 843 743,

            Skontaktujemy się z Tobą w 24 h.